PENDAMPINGAN PENINGKATAN KAPASITAS PRODUKSI DAN PEMASARAN MINUMAN HERBAL DI POSBINDU DAHLIA RW 01 PETUKANGAN SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.69714/48zn0j39Keywords:
herbal drink, kunyit asem, digital marketingAbstract
Indonesia holds great potential in the development of herbal-based products, one of which is the traditional beverage kunyit asem (turmeric tamarind), known for its various health benefits. However, small-scale producers still face challenges in marketing and distributing their products effectively. This community service program was conducted at Posbindu Dahlia RW 01, Petukangan Selatan, aiming to enhance the partners' capabilities in promoting kunyit asem herbal drinks through digital marketing strategies. The method used was participatory and collaborative, encompassing problem identification, field surveys, material preparation, digital marketing training, and ongoing monitoring and evaluation. The results showed significant improvement in participants’ skills and knowledge in utilizing social media platforms such as WhatsApp Business and Instagram, improving product packaging, and strengthening brand identity. Post-training evaluations revealed that over 80% of participants felt more confident in marketing their products digitally. This activity demonstrates that a digital marketing approach can be an effective solution in developing traditional herbal beverage businesses to be more competitive in modern markets.
References
Prasetyo, D., Ridho, M., Amalia, D. R., Putra, I. M., Sutanto, A., Qolbi, M. A., ... & Yana, A. N. (2023). PENDAMPINGAN UMKM UNTUK PENINGKATAN VOLUME PENJUALAN PADA USAHA JAMU TRADISIONAL KUNYIT ASEM “MESEM-MESEM” DI SAMPIT. Profit: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 86-94.
Suprihatin, T., Rahayu, S., Rifa'i, M., & Widyarti, S. (2020). Senyawa pada serbuk rimpang kunyit (Curcuma longa L.) yang berpotensi sebagai antioksidan. Buletin Anatomi dan Fisiologi, 5(1), 35-42.
Haryanti, I., Munandar, A., Ilham, I., Yusuf, M., Muhajirin, M., & Jaenab, J. (2022). Pemanfaatan Potensi Kunyit Di Desa Raba Wawo Menjadi Jamu Kunyit Asam Sebagai Minuman Sehat Dan Kekinian. Jurnal Terapan Abdimas, 7(1), 114-121.
Wibawati, D. A. P., Al Ahdi, M. H., Izzah, N., & Cahyani, W. (2023). Analisis Swot Pada Ukm Minuman Sari Buah Kunyit Asam Di Desa Palaan Kecamatan Ngajum Kabupaten Malang. JRCE (Journal of Research on Community Engagement), 4(2), 108-118.
Aripin, I., Sugandi, M. K., Rasyid, A., Nahdi, D. S., Sudirno, D., Nurhidayat, R., & Yulianti, D. (2023). Pelatihan Pemanfaatan dan Budidaya Tanaman Obat Tradisional Sebagai Imunomodulator Antigen Covid-19 di Yayasan Fallah An-Nuur. Jurnal Abdimas PHB Vol, 6(2).
Wijaya, J. C. A., Darmawan, R. N., Putra, A. P., Hanggraito, A. A., & Setiawan, B. (2024). PENDAMPINGAN PENINGKATAN KUALITAS DAN DIVERSIFIKASI PRODUK PADA BOLU AULIA BAKERY KECAMATAN ROGOJAMPI KABUPATEN BANYUWANGI. Jurnal Padamu Negeri, 1(2), 01-08.
Himawan, D., Aisyah, N., & Wahana, A. N. (2024). Pengaruh Kemampuan Literasi Digital Marketing Dan Strategi E-commerce Advertising Terhadap Peningkatan Volume Penjualan Pada Umkm:(Study Kasus Usaha Jamu Tradisional Ibu Melydel). JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH, 2(4), 326-344.
Muliasari, H., Ananto, A. D., & Andayani, Y. (2019). Inovasi dan peningkatan mutu produk jamu pada perajin jamu gendong di Kota Mataram. ProsidinG Pepadu, 1, 72-77.
Basri, B., & Assidiq, M. (2019). Peningkatan kualitas produksi melalui transformasi Kemasan produk pada usaha pembuatan jamu kunyit. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1).
Setiawan, F., Oktaviyanti, N. D., Mutiara, F., Jayani, N. I. E., Rani, K. C., Fatimah, U., ... & Setyowati, R. T. (2023). Diversifikasi Produk Jamu Tradisional Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Kapasitas Penjualan Pada Komunitas Usaha Jamu Tradisional Di Kelurahan Kalirungkut. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidikan (JPM-IKP), 6(2), 105-112.