PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI MEDIA PENCEGAHAN PERILAKU BULLYING DI SEKOLAH

Authors

  • Nur Hasanah Hasibuan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.69714/7npss611

Keywords:

Islamic Religious Education, Bullying, Islamic Values, Student Character, School

Abstract

Bullying in schools is a serious issue affecting students' psychological and academic growth. This study aims to explore the role of Islamic Religious Education (PAI) as a medium for preventing bullying behavior. The research employs a qualitative approach through library research, analyzing various literatures on the implementation of Islamic values in shaping students' character. The findings reveal that PAI significantly contributes to bullying prevention by teaching Islamic values such as compassion, justice, and respect for others. PAI teachers play a crucial role in internalizing these values through storytelling and discussion methods. Furthermore, collaboration among teachers, students, and parents is a vital element in establishing a safe and harmonious educational environment. This study concludes that PAI is not only effective in reducing bullying incidents but also fosters students' awareness of the importance of moral values in everyday life.

References

Al-Qur’anul Karim

Aisyah, Nur. "Integrasi Nilai-Nilai Moral dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, Vol. 9, No. 1 (2022): 34–40.

Akbar, Rahmatullah. "Strategi Penerapan Pendidikan Karakter di Sekolah." Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 7, No. 3 (2023): 110–115.

Amalia, Rizky. "Pengaruh Budaya Lokal terhadap Karakter Siswa." Jurnal Sosial dan Pendidikan Islam, Vol. 6, No. 1 (2022): 50–60.

Arifin, Hidayat. "Pentingnya Keteladanan Guru dalam Pendidikan Karakter." Jurnal Pendidikan Karakter Islami, Vol. 8, No. 2 (2021): 55–60.

Arifin, Syamsul. "Keterbatasan Infrastruktur dalam Implementasi PAI." Jurnal Pendidikan Islam dan Fasilitas Sekolah, Vol. 7, No. 2 (2021): 45–55.

Arifin, Zainal. "Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pencegahan Perilaku Bullying." Jurnal Pendidikan Karakter, Vol. 6, No. 1 (2021): 40–50.

Azizah, Nur. "Kesenjangan Pelatihan Guru dalam Pendidikan Karakter." Jurnal Pendidikan Islam dan Profesi, Vol. 10, No. 2 (2023): 60–70.

Basri, Hasan. "Sinergi Guru dan Orang Tua dalam Pencegahan Bullying." Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial, Vol. 8, No. 3 (2023): 85–95.

Fadhil, Ahmad. "Peran Guru dan Orang Tua dalam Pendidikan Islam." Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 1 (2020): 120–130.

Fadilah, Rahma. "Membangun Relasi Guru dan Siswa dalam Menciptakan Lingkungan Harmonis." Jurnal Pendidikan Karakter Islam, Vol. 7, No. 3 (2023): 100–105.

Fathurrahman. "Dampak Negatif Media Digital pada Perilaku Siswa." Jurnal Teknologi dan Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 4 (2021): 105–115.

Fauzi, Muhammad. “Pencegahan Bullying melalui Pembelajaran Berbasis Agama.” Jurnal Karakter Islami, Vol. 4, No. 3 (2023): 95–100.

Firdaus, Ahmad. "Kebijakan Sekolah dalam Penguatan Karakter Siswa." Jurnal Kebijakan Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 1 (2023): 70–80.

Fitriani. "Strategi Implementasi Pendidikan Agama Islam untuk Pencegahan Kekerasan." Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, Vol. 12, No. 1 (2023): 70–75.

Hadis Riwayat Bukhari, No. 6114.

Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim, No. 31.

Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim, No. 32.

Hadis Riwayat Muslim, No. 2564, 2579.

Hasan, Syahrul. "Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Islam." Jurnal Teknologi Pendidikan Agama, Vol. 6, No. 3 (2023): 50–60.

Hidayat, Syamsuddin. “Pendidikan Islam sebagai Solusi Konflik Sosial di Sekolah.” Jurnal Pendidikan Moral, Vol. 6, No. 1 (2023): 123–130.

Khodijah, Nyanyu. Psikologi Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers, 2020.

Lestari, Dian. "Peran Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membentuk Karakter Islami." Jurnal Pendidikan Islam Modern, Vol. 9, No. 2 (2022): 70–75.

Marlina, Intan. "Aspek Psikologis dalam Pencegahan Bullying." Jurnal Psikologi dan Pendidikan Islam, Vol. 9, No. 1 (2023): 65–75.

Mas’ud, Luthfi. “Peran Pendidikan Islam dalam Pencegahan Bullying.” Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8, No. 1 (2022): 40–50.

Nasution, Hamid. “Kolaborasi Guru dan Orang Tua dalam Pendidikan Karakter.” Jurnal Pendidikan Karakter, Vol. 6, No. 1 (2021): 66–72.

Nuraeni. "Penguatan Nilai-Nilai Islam melalui Pendidikan Karakter." Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, Vol. 10, No. 4 (2023): 85–90.

Rahmadani. "Strategi Evaluasi dalam Program Pendidikan Agama Islam." Jurnal Evaluasi Pendidikan Islam, Vol. 11, No. 3 (2023): 115–120.

Rahman, Aminah. “Metode Pembelajaran Agama untuk Membentuk Karakter Siswa.” Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, Vol. 5, No. 1 (2022): 55–60.

Rahma, Siti. "Metode Inovatif Guru PAI untuk Penanaman Karakter." Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, Vol. 7, No. 2 (2022): 50–60.

Safitri, Yuni. "Pendekatan Konseling Islami untuk Penanganan Kasus Bullying." Jurnal Konseling Islam dan Pendidikan, Vol. 8, No. 2 (2022): 65–70.

Sa'id, Muhammad. "Prinsip Keadilan dalam Islam dan Penerapannya di Sekolah." Jurnal Pendidikan Karakter, Vol. 4, No. 1 (2021): 85–95.

Sari, Anita. “Penguatan Karakter Siswa melalui Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Tarbawi, Vol. 7, No. 2 (2021): 85–90.

Sari, Rahma. “Efektivitas PAI dalam Menurunkan Kekerasan Antar Siswa.” Jurnal Tarbiyah, Vol. 9, No. 2 (2020): 75–80.

Utami, Dian. "Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Islami." Jurnal Pendidikan Islam dan Keluarga, Vol. 8, No. 3 (2023): 85–95.

Widya, Astuti. "Kolaborasi Sekolah, Orang Tua, dan Masyarakat dalam Membentuk Karakter Siswa." Jurnal Pendidikan dan Sosial Islam, Vol. 7, No. 1 (2021): 95–100.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI MEDIA PENCEGAHAN PERILAKU BULLYING DI SEKOLAH (Nur Hasanah Hasibuan , Trans.). (2025). Jurnal Padamu Negeri, 2(1), 07-18. https://doi.org/10.69714/7npss611