PENGEMBANGAN KREATIVITAS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI PELATIHAN PEMBUATAN GELANG PADA SISWA SMP DI DESA TIMBANG LAWAN
DOI:
https://doi.org/10.69714/c27gmd35Keywords:
Creativity, Bracelet Making, Mathematics, StudentsAbstract
This research aims to develop students' creativity through bracelet-making exercises that are integrated into mathematics learning which is useful for increasing students' understanding of geometric concepts and patterns. This is a form of skills activity so that students are free to be creative so they are interested in learning mathematics. The research method used is a descriptive qualitative approach where students are given the freedom to design and make bracelets according to their creative ideas. The participants in this research were 9 junior high school students in Timbang Lawan Village. Students are taught how to make bracelets using direct mathematical concepts in determining the pattern, shape and length of rope used. Data was collected through observation, interviews and documentation of students' work from bracelet making training. The research results show that bracelet makers can integrate in increasing students' understanding of geometric concepts and mathematical patterns. Apart from that, with bracelet training students become motivated and interested in learning mathematics
References
Anita, I, W. (2015). Analisis Penerapan Pembelajaran Matematika Berbasis PMRI Pada Sekolah Dasar Kelas II di Kota Bandung. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(1) 53-58.
Budi, A. A. (2024). Pelatihan Keterampilan Kewirausahaan Terhadap Anak Sekolah Dasar di Kelurahan Sukorejo Melalui Pembuatan Gelang Manik. Solusi Bersama: Jurnal Pengabdian Dan Kesajahteraan Masyarakat, 22-30.
Dewi, S. R., Dkk. (2019). Peran Pelatihan Dan Workshop Bagi Peningkatan Motivasi, Inovasi, Dan Kreativitas Pada UMKM Kerajinan Tangan Dari Manik-manik. Kaibon Abhinaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2) 59-65.
Diba, F., dkk. (2009). Pengembangan Materi Pembelajaran Bilangan Berdasarkan Pendidikan Matematika Realistik Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan matematika, Vol.3, No. 1, 33-44.
Fauzan, S., Dkk. (2021). Pelatihan Kerajinan Manik-Manik Untuk Meningkatkan Inovasi-Kreatvitas Ibu PKK Sekaligus Pendapatan UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia (JPMI), 1(5) 259-266.
Hidayah, A. P., Dkk. (2024). Peningkatan Keterampilan Siswa Melalui Program Pelatihan Pembuatan Gelang Manik Pada Siswi SMA Tahfidzul Qur'an Aisyah Kota Pekanbaru . Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat., 3(2), 1-7.
Lubis, N.A, & Umar, A. (2022). Pengenalan Konsep Matematika Pada Anak Usia Dini.
Seulanga: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 53-61.
Muntafiah, A., Dkk. (2024). Pendampingan Pembuatan Gelang Dan Cincin Dari Manik- manik Ddi Desa Penggung Boyolali. Krida Cendekia, 3(1), 1-5.
Pardede, S., Dkk. (2023). Pengembangan Literasi dan Numerasi Melalui Pembuatan Karya Sastra dan Produk Budaya Lokal. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1204–1209.
Rahmah, N. (2021). Kewirausahaan Bidang Pendidikan Matematika. Indramayu: Penerbit Adab.
Soedjadi. (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
Susanti, S., Anugrah., Dkk (2024). Pelatihan Kewirausahaan Pembuatan Gelang Manik- Manik untuk Meningkatkan Kreatifitas Peserta Didik di PKB Alam Medan Sejahtera. Journal of Community Empowerment, 3(1), 25-30.